Opettajat, 1. pv


Mukana oli 20 ohjauksen kysymyksistä osana opetusta kiinnostunutta Ammattiopisto Tavastian opettajaa/ohjaajaa.



Uuden OPS:n myötä Ao Tavastiassa jokaiseen osaamispisteeseen (osp) kuuluu 2 tuntia opettajan toteuttamaa ohjausta. Ohjaus voi kohdistua yksittäisiin opiskelijoihin tai koko ryhmään, henkilökohtaisiin polkuihin ja oppimisen ohjaamiseen. Ohjausta antaa kurssin opettaja, yksi opettaja keskityetysti, ryhmänohjaaja tai jonkinlainen kombinaatio näistä kaikista - jopa yksi ja sama opettaja alasta, aineesta yms. riippuen.

Kokonaisuutena kolme päivää kestävän koulutuksen tehtävänä on selkeyttää ja luoda yhteistä käsitystä ja pelisääntöjä ohjauksen toteuttamiseksi Ammattiopisto Tavastiassa.

Harjoitukset, joita koulutuksessa tehdään, ei tarvitse toteuttaa luokassa, vaan pitää niiden idea ja perustelut mielessä ryhmän kanssa toimiessa. Ohjauksellisuus ja ryhmän dynamiikka kulkevat koko koulutusprosessin ajan rinnakkain.
Alla kuvataan harjoitteita ja niihin liittyvää ajattelua ohjauksen tueksi.



Ryhmädynamiikan perusasioita kouluun

"Hyvää huomenta"
kaikille
  • merkitys ja rituaali, jonka avulla jokainen tulee nähdyksi
  • jos työyhteisössä on kriisi, usein ensimmäinen kommentti on: "ei edes tervehditä"
  • ryhmän ohjaajan on pidettävä huolta ja kiinni sopimuksista esim. työskentelyaikataulusta. 
  • kun ryhmässä herännyt kysymys, ajattelu, ihmettely puhutaan ryhmässä, niin ryhmä ei "vuoda" ulos. Ajatukset pitää tuoda ryhmän käyttöön. 
  • kukaan ei myöskään voi lähteä "huomaamattomasti" pois ryhmästä kun jokainen on huomattu. 
  • sopimukset luovat turvallisuutta, joka on edellytys sitoutumiselle ryhmään, koulutukseen ja siinä asemoitumiseen. 
  • varsinkin alussa nuorilla tarve leimautua johonkin - parempi, että se on opettaja/ryhmän ohjaaja
  • opiskelijat testaavat miten hyvin organisaatio toimii, mistä se vuotaa - ovatko säännöt samat kaikille
  • LUE ryhmää koko ajan; ohjaa suhteita, anna mahdollisuuksia siihen, että nuori pystyy ja haluaa olla ryhmässä. 20-vuotiaan mielikin on vielä joustava!

Jana
  1. motivaatio olla juuri tänä aamuna tässä koulutuksessa, tässä kohtaa janaa. Kerrotaan 2-3 lähimmälle vieruskumppanille ja käydään ajatuksia koko ryhmän tasolla läpi.
  2. etunimen mukaan järjestykseen
  3. työkokemuksen mukaan järjestykseen
  4. etsi paikkasi janalta siltä vuosikymmeneltä, jolla on itse ollut 15-16 -vuotias. Mieti itsellesi merkityksellinen opettaja ja millaista ohjausta häneltä sait? Kerrotaan ryhmässä (4 hlöä) ja jaetaan kokemuksia yhdessä koko ryhmässä.
Ryhmä
  1. työtehtäviltään samanlaisten henkilöiden kanssa ryhmä
  2. olkapäästä kiinni henkilöä, jonka tuntenut pisimpään
Kortit
  1. Valitse korteista sellainen (1-3 kpl), joka kuvaa tällä hetkellä tunnelmiasi työssä
  2. etsitään pari, jonka puserossa jotain samanlaista ja kerrotaan omista korteista
  3. vaihdetaan parin kanssa kortit ja etsitään toinen pari. 4 hengen ryhmissä kerrotaan muille ryhmän jäsenille mitä on kuullut toisen puhuvan. Kuuntelija kuuntelee kerrotaanko hänen viestinsä oikein.

Toimintakulttuurin syntyminen 

Aloitetaan häkillä, jossa on viisi apinaa…

Laitetaan banaani roikkumaan häkin katosta ja tikkaat banaanin alapuolelle. Jonkin
ajan kuluttua joku apinoista lähtee kiipeämään banaania kohti. Heti, kun apina
koskettaa tikkaita, ruiskutetaan muita apinoita kylmällä vedellä. Jonkin ajan kuluttua
joku toinen apina lähtee kohti banaania samoin tuloksin – muita apinoita
ruiskutetaan kylmällä vedellä. Kohtapuoliin tikkaille pyrkivän apinan aikeet estetään
toisten toimesta.

Nyt luovutaan kylmästä vedestä. Yksi apina otetaan häkistä pois ja tilalle laitetaan
uusi apina. Uusi apina haluaa kiivetä tikkaille ja hakea banaanin. Kauhukseen apina
huomaa, että muut käyvät sen kimppuun. Parin yrityksen jälkeen apina ymmärtää, että
yritys kiivetä tikkaille johtaa joukkokuritukseen.

Seuraavaksi korvataan taas yksi apinoista uudella. Edellisellä kerralla vaihdettu
apina osallistuu kuritukseen nyt kunnolla!
Näin toimitaan kaikkien alkuperäisten apinoiden kanssa. Joka kerta, kun uusi
tulokas yrittää tikkaille, muut kurittavat tätä. Useimmilla ei ole mitään käsitystä,
miksi ne eivät saa kiivetä tikkaille tai miksi ne osallistuvat tulokkaan kurittamiseen.

Kun kaikki apinat on korvattu eikä yhtäkään häkissä olevaa apinaa ole
ruiskutettu kylmällä vedellä. Kuitenkaan yksikään apina ei enää yritä tavoitella banaania.

Miksi ei?

Koska niiden mielestä täällä on aina toimittu näin.

*********************************************************************************
OHJAUKSEN IDEOINTIA JA YDINTÄ



KOONTIA:

Ryhmän alussa

  • Ryhmäytymistä on tehtävä koko ajan (= piiloOPS) ei vain ryhmäytymis/tutustumispäivinä
  • Ryhmän alku on latautunut tilanne, jossa haetaan tuttuja, turvaa > sekoita pakkaa, luo tilanteita, jossa ryhmä muotoutuu koko ajan uudelleen. Opettajan tehtävänä on antaa kriteerit ryhmän valitsemiselle - ei tykkäämisvalintoja.
  • Parasta, jos ryhmäläiset leimautuvat opettajaansa.
  • Nimi osa identiteettiä - opettele!
  • Kun joku ei halua olla osa ryhmää tai ole motivoitunut, älä väitä vastaan vaan palauta ryhmälle: "Mitä voisitte tehdä, jotta jokainen haluaisi olla täällä?"
  • Rakenna luottamus ja turvallisuus, jonka pohjalta syntyy suhde, jossa voi ohjata.



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti