Motivaatiotimantti

16.5. jatkettiin sosiometrisistä välineistä ja tutustutiin mm. motivaatiotimanttiin.
Tässä päivän harjoitteita ja ajatuksia.

1. Mummon räsymatto, janaharjoitus
Mummon räsymatto-harjoitus on vastaava kuin jana-harjoitus. Matolla on tarkoitus löytää paikka ja samalla miettiä minkä värisessä "maisemassa" itse juuri tuolloin on.
Tehtävä voi olla esim. seuraava:
  • "Oma fiilis töissä tänään suhteessa tehtyihin ja tekemättömiin töihin"
  • Ohjaaja kuvaa lattialle kuvitteellisen räsymaton. Toisessa päässä mattoa on tehdyt työt  ja toisessa tekemättömien töiden pääty.
  • Jokainen valitsee itselleen sopivan kohdan räsymatosta ja samalla miettii, että minkälaisen räsymaton raidan päällä seisoo; väri, muoto, rispaantunut, ehjä.
  • Jos ryhmä on iso, kannattaa ryhmä jakaa pieniin keskusteluryhmiin ja koota sitten jokaiselta ryhmältä jokin huomio. Tämä säästää aikaa ja mahdollistaa aktiivisemman osallistumisen ryhmässä. Samalla voi olla myös turvallisempaa keskustella pienessä ryhmässä. JOs ryhmä on pieni, voidaan kysyä lyhyesti jokaiselta hänen valitsemastaan paikasta: "Mitä haluat sanoa paikastasi?", "Miksi olet siinä missä olet?"
2. Yksi tuoli liian vähän
  • Tuolien keskellä oleva sanoo työhön liittyvän yhden sanan/asia ja oman suhteen siihen esim. ihana kesäloma
  • Jotka ovat samaa mieltä asiasta asiasta, vaihtavat paikkaa. Samalle paikalle ei enää saa mennä.
  • Tavoitteena harjoituksessa nähdä mitä minuä ja muut ryhmäläiset ajattelevat
3. Lähde kävelemään luokassa
a) Sanasta tarina
  • Ohjaaja sanoo kävelynopeuden asteikolla 1-10.
  • Kun ohjaaja sanoo SEIS, pysähdytään ja kerrotaan parille joku pieni työhön liittyvä tarina ohjaajan antamasta sanasta. Sanoja olivat mm. kohtaaminen, pettymys, läpäisy, ohjaus.
  • Jokainen kuulee yhtä monta tarinaa kuin oli sanoja. Valitse yksi kuulemasi tarina.
  • Kerro valitsemasi tarina ryhmälle.
  • Opittua: Ensimmäinen kertoja "määrittelee asioiden kertomisen tason" ryhmässä (turvallisuus). Harjoituksissa kyse on minun suhteesta asiaan/henkilöön ja suhde muuttuu.

b) Sano mitä näet kävellessäsi
  • esim. kello, tuoli, lamppu, Kata....
  • sano edellinen asia minkä näki

4. Nelikenttä lattialla, jossa otetaan paikka suhteessa asiaan esim. kuinka paljon olet käyttänyt toiminnallisia menetelmiä työssäsi
  • ei juuri lainkaan
  • jonkin verran
  • paljon
  • joku muu
5. Motivaatiotimantti



Motivaatiotimantti on työväline, missä tutkitaan suhdetta johonkin asiaan. Siinä tutkitaan asian kahta eri puolta. Yleensä asioihin, suhteisiin liittyy sekä vetoa, että työntöä. Asialla on "Valon ja varjon" läsnäolo, plus ja miinus puolet.

Aluksi tulee määritellä, että mitä asiaa, suhdetta tutkitaan. Jos tutkitaan suhdetta opiskeluun, täytyy ryhmälle korostaa, että tutkimme suhdetta opiskeluun juuri nyt, tällä hetkellä ja tässä paikassa, tässä suhteessa ja näiden ihmisten kanssa. Jos sama kysymys asetettaisiin tutkittavaksi esim. viikon päästä, voisi jokaisen paikka olla eri, koska suhde asioihin muuttuu.

Työskentelyn eteneminen:
Jos työskentely tehdään toiminnallisesti, voidaan lattialle vetää teipillä yllä olevan v-kuvio.

Vasemman puoleinen jana edustaa asian vetoa, motivoitumista = miksi on motivoitunut opiskeluun juuri nyt. Jana on  0-10. Mitä suurempi veto opiskeluun tällä hetkellä on, sitä suurempi numero. Olleellista on, että ihminen pystyy myös kertomaan ne kriteerit eli perusteet miksi hän on tässä kohtaa janaa. Esim. " Olen numerossa 8, koska minulla on kivat opiskelukaverit, mielenkiintoinen jakso menossa, sain hyvän numeron viime kokeesta jne. Oma paikka määrittyy ihmisen omasta kokemuksesta suhteessa tutkittavaan teemaan juuri nyt, tässä hetkessä. Kun ihmiset ovat valinneet paikkansa janalta, keskustellaan 2-3 hlön ryhmässä; mitkä ovat ne kriteerit miksi seison tässä. Koko ryhmän kuulleen voidaan koota muutamia kriteereitä.
Oikean puoleinen jana edustaa asian työntöä, niitä kriteereitä, jotka eivät juuri nyt motivoi = työntävät pois opiskelusta. Sitä suurempi numero, mitä suurempi työntö pois opiskelusta tällä hetkellä. Esim. kahdeksan. "Minulla on liikaa kursseja tällä hetkellä, koen, etten selviydy niistä tällä hetkellä, kevereiden kanssa on muutenkin kireä tunnelma".  -> puretaan 2-3 hlön ryhmässä.

Tämän jälkeen jokainen osallistuja pitää mielessään omien valintojensa numerot.
Mitä timantti kertoo:

Jos valinnat ovat menneet seuraavasti:
Huom, viittaan tässä yllä olevaan kuvaa motivaatiotimantista, mutta sen tekstit eivät ole tehty tämän työskentelyn tutkimiseen. Viittaan vain kuvaan, jotta hahmottuu mihin paikkaan kriteerit asettuvat.

Purku:
- veto opiskeluun on yli viiden, esim. 8 ja työntö alle viiden, esim. kolme, tulee näiden valintojen (8, ja 3) leikkauspiste vasemman yläkulman alueelle (kuvassa: Hyväksyjät, tässä hetkessä täysillä), jolloin voidaan sanoa, että suhde opiskeluun on nyt ok.
- veto opiskeluun on alle viiden, esim. 3 ja työntö yli viiden, esim. 8, tulee näiden valintojen (3 ja 8) leikkauspiste oikeaan yläkulmaan ( kuvassa; vastustajat, olisin jossakin muualla), jolloin voidaan sanoa, että motivaatio opiskeluun on huono, henkilö löytää enemmän poistyöntäviä perusteita.
- veto opiskeluun on alle viiden, esim. 4 ja työntö alle viiden, esim.3. tulee näiden valintojen (4 ja 3) leikkauspiste alakulmaan (kuvassa; aivan sama), jolloin voidaan sanoa, että suhde opiskeluun on tällä hetkellä neutraali, se ei vedä, mutta ei työnnäkkään.
- veto opiskeluun on yli viiden, esim. 8 ja työntö yli viiden, esim. 7, tulee näiden valintojen (8 ja 7) leikkauspiste alueelle, jolloin voidaan sanoa, että suhde opiskeluun on ristiriitainen. Siellä on paljon vetoa, mutta samanaikaisesti paljon työntöä.

Tämän jälkeen voidaan kysyä ryhmäläisiltä, että kun katsovat omia kriteereitään ja asettavat ne kuvioon, tuntuuko paikka oikealta, saako kiinni kokemuksesta, että esim. suhde opiskeluun on tällä hetkellä ristiriitainen. On tärkeää, että osallistuja saa kiinni niistä perusteista, kriteereistä, jotka vaikuttavat hänen paikkaansa ja valintoihinsa. Tämän jälkeen niistä voidaan keskustella lisää; voiko niihin itse vaikuttaa, onko kyse vain tästä hetkestä jne.

Saman työskentelyn voi tehdä myös paperilla.


Toiminnallinen harjoitus / sosiometria paljastaa paikan miten minut nähdään tai minä näen itseni ryhmässä / suhteen / suhteessa muihin ryhmäläisiin tällä hetkellä.
- Kun yksi henkilö vaihtuu, pitää ryhmä "rakentaa uudestaan" eli ryhmäyttää
- Kun tulee asioista tietoiseksi, voi niitä käsitellä... Palautetaan henkilön/oppilaan/opiskelijan puhe hänelle itselleen.


5. Toisen näkökulmasta
Asettaudutaan oppilaan/nuoren näkökulmaan ja kurkistetaan hänen näkökulmaansa / perspektiiviinsä aikajanassa: menneeseen ja tulevaisuuteen ja nuoren ajatuksiin suhteessa niihin. Tässä harjoitteessa tehdään roolinvaihto nuoren maailmaan ja katsotaan maailmaa hetken nuoren näkökulmasta.
Alkuun  valitaan yksi esimerkki jostakin nuoresta (tyypistä) ja tehdään kuvaus, hahmo tästä nuoresta. Joku ryhmäläisistä tekee roolinvaihdon tähän nuoreen eli astuu nuoren saappaisiin.. Eläinhahmojen avulla nuoren asemassa oleva voi kuvata omia fiiliksiään.


Kysytään kysymyksiä pienin askelin menneestä nykypäivään ja tulevaisuuteen edeten, palaten
Kysymyksiä:

  • Miten tämä eläinhahmo kuvaa sinua nyt?
  • Jos katsot taaksepäin, miltä peruskoulu näyttää?
  • Mikä on ensimmäinen asia, joka sinulle tulee lähiaikoina tapahtumaan?
  • Mikä on fiiliksesi nyt? 
  • Jos ajattelet tulevaa kesää, mitä toivot, että siellä tapahtuu? 
  • Millä mielin taas katsot tulevia lukio-opintoja?
  • Mitkä on riskikohtia?
  • Mikä voi mennä pieleen?
  • Jos olisit nyt lukion ensimmäisellä joululomalla, mitä sanoisit 9.luokkalaiselle itsellesi?
Kysymyksillä nuoren roolissa oleva henkilö voi ajatella, saada käsityksen niistä seikoista ja asioista, jotka voivat vaikuttaa nuoren valintoihin ja ajatuksiin. Näitä huomioita voi käyttää esim.  omassa ohjauksessa.

Harjoituksen voi myös tehdä paperille, koko ryhmä. Oleellista asioiden pilkkominen, pienin askelin eteneminen.

6. Valinnan taustat

  • Teeman (esim. jatko-opinnot) nukaan jokainen valitsee yhden kuvakortin/esineen, jonka näyttää muille.
  • Muut ryhmäläiset kertovat mitä heillä tulee mieleen tästä valinnasta.
  • Lopuksi kortin/esineen valitsija ja kertoo mitä hän itse ajatteli valintaa tehdessään.
7. Tienviitta/tienhaara 
  • lattialle merkitään kuvitteelliset jatko-opintovaihtoehdot (esim. tyhjien tuolien avulla) ja osallistujat kertovat mikä vetää puoleensa tai poispäin eri vaihtoehdoista (esim. ammatilliset opinnot, lukio, oppisopimus, muu vaihtoehto)


- Tässä koulutuksessa opittu
  • menetelmien käyttöä
  • ryhmän "lukemista"
  • spontaania reagointia ryhmään ja tilanteisiin
  • kun vaihdat paikka/tilaa harjoituksessa, vaihdat tai saat uusia näkökulmia


2 kommenttia:

  1. Valinnan taustat ja tienviitta harjoitukset toimivat hyvin ysiluokkalaisten kanssa ja tuovat konkretiaa yhteisvalintaa ajatellen. Mihin valintani perustuu selkiytyy tässä tehtävässä.

    VastaaPoista
  2. Mummon räsymatto oli mukava harjoitus. Siinä osallistujan on pakko tehdä päätös ja se tulee näkyväksi. Se myös väkisellä prosessoi ajatuksia, kun pitää miettiä asiaan vaikuttavia positiivisia ja negatiivisia asioita. Myös motivaatiotimantissa on hyviä sovellusmahdollisuuksia - ainakin meillä opoilla toimi loistavasti. Tienviitta harjoitus toimisi varmasti myös lukiolaisilla - pitää kokeilla.

    VastaaPoista