Opot

Kanta-Hämeen opinto-ohjaajat ry:n ohjauksen toiminnallisten menetelmien koulutuspäivä Ammattiopisto Tavastialla 11.9.2015


Aloitusajatuksia
Toiminnallisuus ei saa koskaan olla itsetarkoitus.
Ohjaajan pitää aina miettiä mitä ryhmässä oleminen, tekeminen, sanominen paljastaa.
Instruktio pitää harkita, koska sama asia voidaan tehdä myös paperilla, jolloin ei paljasta/paljastu muille.

Harjoituksia:

Mummon räsymatto:
- Kokemus: Onpa ollut levolinen opon syksy vs. kaaoottinen. Mene siihen kohtaan mattoa, jossa olet nyt 11.9. klo 9.50. Mieti myös mikä väri kuvaa sinua/ajatuksiasi.
- 3-4 hengen porukoita (5 liian iso: kun väki kasvaa vastuu vähenee), jossa jokainen kertoo vain sen asian, mitä haluaa. + Millä ajatuksella tulit tähän päivään?
KÄYTTÖ:
  • tutustuminen, ryhmäyttäminen
  • välitsekkaus: millä mielellä opiskelijat ovat?
  • yhteishaku: missä vaiheessa prosessia olet, miten kaukana päätös on?
  • TET:n purku
  • mielipiteet
  • valinnaiskurssin alkuvaiheessa
  • motivaation selkiyttäminen; jääkö lukioon vai lähteekö muualle
  • vanhempainillassa
Etunimen alkukirjaimen mukaan riviin aakkosjärjestyksessä. Nimet läpi hitaasti.
Etsikää ryhmä lempivuodenajan mukaan. Miksi se on lempivuodenaika - keskustelua ryhmässä.
KÄYTTÖ:

  • tutustuminen: esimerkkiharjoitus tunnin alussa: tunnin alussa näytetään 1-3 sormilla fiilistä. 1 sormi= huono - 3=sormea pysytyssä hieno + kysely 1:siltä, 2:siltä ja 3:silta lyhyitä yhden sanan perusteluita sieltä täältä ryhmästä.
  • toisella tavalla tekemisen aloitus, siirtyminen työskentelyyn. Ryhmän alussa kriteerit tarpeeksi yleisiä, joihin helppo liittyä.

Kävellän tilassa sekaisin: etsikää opoja, jotka olleet opona 0-5v., 5-10v., 10-15v., 15-20v., yli 20 vuotta. Mitä on olla opo näinä vuosina -keskustelu.
- Saman kouluasteen opot. Millaista on ola opo tässä kouluasteessa? keskustelu ryhmässä.
KÄYTTÖ:
  • ryhmässä kokemusten jakaminen esim. millaiset jatkosuunnitelmat kiinnostunut, 
  • TOP-kokemus, 
  • työkokemus, 
  • oppiminen opintojen aikana.

Ota kädestä kiinni -rinki: Ottakoon kädestäni kiinni joku, joka (yksi henkilö) tekee, sanoo, aikoo tehdä jotain esim. menee puolukkaan. Ja aina käteen tullut sanoo uuden asian.
KÄYTTÖ:
  • tutustuminen, ryhmäyttäminen
  • osaa tehdä jotain, on tehnyt työssäoppimisessa,
  • työharjoittelun purku; mitä opin?
  • ryhmänohjauksessa
Nelikenttä ja siinä osat:
1. tuttua, kuten ennenkin
2. joku toisin verrattuna viime vuoteen (myös oma suhde työhön, oma kokemus)
3. hyvin paljon muuttunut työssä (oma kokemus)
4. jotain muuta
Mene siihen kohtaa, joka tuntuu omalta. Keskustelkaa ryhmässä ja onko ajautunut vai oma valinta tms.
KÄYTTÖ
  • Läpikäynti: minä opiskelijana uudessa koulussa, 
  • työssäoppimisen kokemukset, 
  • minä oppijana, 
  • YO-kirjoituksiin valmistautumisessa
  • ajatusten selkiinnyttäminen
  • oppimistyyli, 
  • mihin aikoo yhteishaussa (ammatilline, lukio, kaksoistutkinto, ei tiedä vielä), jatko-opintoihin suuntautuminen


Motivaatiotimantti:
1. mikä sinua motivoi tekemään opon työtä asteikolla 1-10 mikä on se motivaatio, joka vetää sinua työhösi.. Kriteerinä oma koekmus/ajatus.... MIKSI SINÄ VALITSET TÄMÄN KOHDAN? keskustelua pienryhmässä
2. Mikä vetää/työntää pois opon työstä?
Esimerkkejä ääneen.
Esim. kohdat janoilla oli 8 (motivaatio) ja 3 (pois työstä) > motivaatio työhön isompi kuin pois työstä.TAI 3 ja 8, jolloin veto pois suurempi. TAI 3 ja 3 > teinin "ihan sama"/  työ ei viritä enää juurikaan TAI 9 ja 9 > ristiriita, vaikea tehdä päätöksiä, koska kumpikin  puoli yhtä voimakkaita. Tällöin tipahtaa helposti ihan sama tilaan. Piakka motivaatiotimantissa kertoo itsellekin jotain - mitä tämä kertoo itselle. Yhteenveto. Tämän jälkeen voi ohjauksellisesti keskustella valinnaista.
Oppilaiden kanssa voi myös pohtia eri ammatteja/koulutusvaihtoehtoja. Oleellista, että ei kerrota valmiita ratkaisuja, vaan pyritään saada nuoret miettimään mieleikuviaan ja mahdollisesti uudelleen rakentamista. Esim. metallimies, raitis.... Jokainen on mieleikuvein vanki.
Asioissa on monta puolta ja niitä on lupa puhua.
Voidaan tehdä myös paperille, kahtena tyhjänä tuolina, SWOT. MUISTA: tilanne tänään, juuri nyt.
KÄYTTÖ:
  • paljon poissaoloja, alan vaihtosuunnitelmia, tulevaisuuden suunnitelmat  tms. asioiden jäsennys.
  • ammatin tietämyksen testaus esim. alan/ammatin varjopuolet
  • päätöksenteko: yliopisto, ammattikorkea, ammatteihin, yksilöohjauksessa
  • lukio vs. ammatillinen
  • paikkakunta Lahti vs. Hämeenlinna
  • mikä lukio?


Keskustelua koulutuksen lomassa:
Keho pistää liikkeelle myös mieltä. Esim. asiat tulevat tietoisuuteen.
Toiminta helpottaa usein sitä, ettei joudu liikaa miettimään, vaan voi tehdä.
Ryhmässä kuittenkin huomioitava ryhmän paine - mitä minun pitäisi sanoa tässä ryhmässä, jotta kuuluisin siihen.
Pilkotaan aikakäsitystä esim. Mitä haluat sanoa itsellesi, kun olet ylioppilas... Mitä äitisi, työnantaja, pappasi sanoisi.

*******
Lounaan jälkeen

Herätys/keskittymisharjoitus, energia liikkeelle:
- piirissä, otetaan kontakti kaveriin ja tehdään yhtä aikaa hänen kanssaan sama liike (käsien yhten lyönti, jalan nosto, Höö, hyppy).
KÄYTTÖ:
  • unelias, tuttu ryhmä, joka tottunut jo toiminnallisiin harjoituksiin



Valokuvia
kuva 1: valitse vähintään yksi kuva, joka kuvaa sinua opona, jossa olet työssäsi hyvä/toimii (nautit, osaamista, on osa sinua)
kuva 2: kuva, joka kuvaa aluetta jossa sinun pitäisi kehittyä, skarpata opon työssä.
Parin kanssa kerrotaan mitä itse haluaa kertoa kuvista ja toinen kuuntelee millaisessa roolissa henkilö näkee itsensä ja millaisessa roolissa pari näkee toisen.
> Hallussa olevia rooleja: tehokas, järjestelmällinen, heittäytyjä, jäsentäjä, asian hallitseva, rajojen asettaja, luotettava, kokeilija, jarrumies, ideoija, isojen kokoniasuuksien hallitsija, kehittäjä, ryhmädynamiikan mahdollistaja.
> kehitettäviä: kuuntelutaiot, läsnäoleminen, sähköiset menetelmät, uusien asioiden oppiminen, rajaaminen, toiminnallisuus,
KÄYTTÖ:

  • kaikessa opoilussa
  • omat vahvuudet opiskelijana jne.
  • Millä fiiliksillä lukio alkanut?


Jana (historiajana)
Ajattele itseäsi 15-16 vuotiaana vuosikymmenjanalle siihen kohtaan, jossa ollut ko. ikäinen. Miettikää 3-4 henkilön ryhmissä
- millaista ohjausta oli siihen aikaan?
- mitä olisitte kaivanneet ja missä vaiheessa?
KÄYTTÖ:
- asteikkoa muuntamalla soveltuu monenlaisiin tehtäviin esim. TOP-kokemukset, yhteishaku
- historia: omien vanhempien iän mukaan (olleet 15 vuotiaita) järjestykseen ja mietittiin millaista silloin oli - kummassa ajassa nuoret mielummin olisivat?
  • Opiskeluasenne- jana, pohjana asennetestit tai opiskelutekniikantesti
  • Kun koulu loppuu -sivuston TAT-materiaali Abeille Nelikenttä Timantti Symbolit ( kortit)
  • Millä fiiliksillä lukio alkanut?
  • Konkretisointia mitä pitää ehtiä tekemään, opiskelemaan
  • Tet-paikan etsintä esim. Mitä sanot päätepisteessä itsellesi, kun seisot alusssa.
  • vanhempainilta

Kuuntelu/kohtaamistaidon harjoitus
Sanoja, joilla voi
a) tyrmätä toisen: ei ikinä, ei koskaan, ihan sama, höpön höpö, en tiedä, ei tule mitään, älä viitti, pitääkö, poliittinen tahtotila
b) kannustaa: kerro lisää, tarkenna, mitä sinulla on sydämmellä, kuinka voin auttaa, ymmärsinkö oikein, mitä kuuluu, miltä tämä sinusta tuntuu, kiinnostavaa, tosi hienoa, ilman muuta, hyvin toimittu, hyvä idea, loistavaa, jatkaa samaan malliin, totta kai.
> pienillä sanoilla ja teoilla on merkitystä.

KOONTIA
- käydään läpi tämän päivän menetelmä ja ryhmissä keskustellaan miten niitä voisi soveltaa omassa työssäsi.

Lähtökohta yleensäkin tekemisessä: pieni on kaunista ja vähän riittä!

*****
RYHMÄläisten lisäesimerkkejä ja kokemuksia toiminnallisten menetelmien käytöstä:

- Ympyrä missä olen hyvä? Astu eteen askel ja sano missä olet hyvä. Muutkin, jotka ovat samassa asiassa hyviä astuvat eteenpäin.
- Ympyrässä, kerrotaan joku juttu mitä on tapahtunut? Se jolle on tapahtunut samaa, astuu eteenpäin. 
- Selin ympyrässä: ohjaaja sanoo esim. että "ne, joilla on pikkuveli, saavat kääntyä ympäri"
- Piirissä/ympyrässä istutaan tuoleilla ja yksi tyhjä tuoli: "Kutsun sinut Timo oikealle viereeni (tyhjään tuoliin), kun sinulla on kaunis hymy."

- Asteikko kysymykset. Mikä on opiskelumotivaatio tänään?

  • Peukutus - alas, keskellä, ylös
Mielikuvia
  • Millainen on lukiolainen, ammattikoululainen, rakennusmies jne?

- "Jos olet opinto-ohjauksen tunnilla, niin nosta oikea kätesi ylös....." loppujen lopuksi kaikki ovat asennossa jossa esim. hierotaan edessä olevan hartioita.

- Jos olisit kirja, auto, kukka mikä olisit ?

- Aakkoset ääneen -oikea/vasen/molemmat kädet  

- Peavyn elämänkerta / elämänkaari/ elänpolku / suunta 

- Tyhjän paperin tekniikka: Rasti tyhjän paperin keskelle ja opiskelija piirtää/kuvaa/kirjoittaa "tässä olet nyt, mistä tulet ja minne olet menossa"













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti