Sosiometria

21.3.2014 Suhteita, valintoja, kriteereitä, tarinoita  - sosiometrisiä ajattelu- ja työvälineitä

Sosimetriset työvälineet sisältävät valintaa eli ohjaajan on oltava hyvin tarkka kriteereistä, joilla valinta tehdään. Kriteeri ei saa olla syrjivä. Sosiometrian tarkoituksena on luoda ja rakentaa suhteita ja ryhmää. Sosiometrian tavoitteena on myös mahdollistaa ryhmän spontaanisuus ja luovuus. Kun ryhmä on riittävän turvallinen ja luotettava, voi ihmiset asettua ja näyttää itsestään erilaisia puolia.



Harjoituksia:
1. Laita ryhmässä käsi sen henkilön olkapäälle,
a) jonka olet nähnyt viimekertaisen koulutuskerran ja tämän päivän välillä
b) jota et ole nähnyt tässä välissä
Valintojen kriteereiden tulee olla tosiasiaan perustuvia erityisesti ryhmän alussa. Tosiasioihin perustuvat valinnat ovat vapaita henkilökohtaisista mieltymyksistä tai suhteista.

2. Jokainen muotoilee 3 lausetta, jotka kertovat omasta työmaailmastaan/fiiliksistä.
- jokainen saa muotoilla lausesista 3 patsasta toisista ryhmäläisistä
- patsaat sanovat muotoilijan esittämät lauseet ääneen samalla kun muotoilija saa olla katsomossa kuuntelemassa ja katsomassa aikaansaannoksiaan.
- esimerkkejä lauseista:
Ihanaa kun tulit töihin.
Kyllä tästä selvitään. 

Lisää vastuuta tarjolla.
Kivoja uniformumiehiä TET-päivänä. 
- 3 henkilön ryhmissä mietitään, mitä yhteistä esitetyissä patsaissa oli
HUOM! Ensimmäiset patsaiden tekijät määrittelevät "turvallisuustason", jota käytetään (ei intiimiä). Ohjaajan tehtävänä on pitää huolta siitä, että tehtävä pysyy ryhmän tehtävän tasolla. Patsaiden kautta tullaan todella nähdyiksi.



3. Kolmen henkilön ryhmissä kerrotaan oma kokemus jostain ohjaustilanteesta. Tehdään patsas jokaisen ohjaustilanteesta ja tarinaa kuvaava lause.
- Esitetään koko ryhmälle tarina, jossa patsas ja lause esiintyy.
- Tarinan kertoja saa olla katsojan roolissa ja seurata miten rooli lähtee elämään, mihin esitys minut virittää? Tarinan kertomisessa "elää" vain yksi puoli asiasta, esityksessä muitekin. Esityksessä syntyy karikatyyrejä ja yleistyksiä.
- Tarinoita (patsaita ja niiden lauseita) ei selitetä -> pitää luottaa rooliin ja tarinaan. Että se puhuu puolestaan.
- Esimerkkejä lauseista:
Haluatko siirtyä pienryhmään?
Täytyy olla toinenekin ammatti kuin jääkiekko. 
Onkos mun ihan pakko? 
Tiedemies on tiedemies. 
 - Mietittäväksi: Miksi ihminen tarinan kertoo? Mistä tämä tarina kertoo? Sanoja ja ajattelua, joita opojen tarinoissa esiintyi: maanittelija, kannattelija, rajaaja, tukija, kannustaja, houkuttelija, vastarinnan murtaja, realiteettien asettaja, unelmien kannustaja.


4. Vastaroolissa oleminen
- Edelliseen harjoitukseen liittyen tarina kerrotaan siten, että sen kertoja saa olla eri/vastakkaisessa roolissa kuin oli alunperin. Esim. opo oppilaana tai vanhempana.
HUOMIOITA:
- Morenon rooli-ikkuna-ajattelu esim. me näemme samasta ihmisestä erilaisia rooleja (äiti näkee lapsensa eri rooleissa, suhteissa kuin opettaja ja kyseessä on kuitenkin sama ihminen), koska jokaisen suhde on erilainen, paikka missä ihmiset tapaavat, kohtaavat, mitä tekevät, on erilainen.
- Minuus tulee näkyväksi erilaisissa suhteissa. Erilaisissa tilanteissa/paikoissa tulee esiin erilaisia puolia/rooleja minuudesta.
- Ensimmäiset hetket ryhmässä ovat oleellisia - viekö tilan vai pääseekö mukaan?
- Suhteen tulee muuttua, jotta ihmiset muuttuvat.
a) Alikehittynyt rooli: tunnistaa itsessään esim. häpeän, hankalan, epämieluisan olon tunteista.
b) Sopiva rooli: ei tunnista, koska on luontaista ja sujuvaa.
c) Ylikehittynyt rooli: ei tilanteeseen sopivaa, liiallista esim. nalkuttaminen ("hätätilanteessa käytettäviä rooleja")
- Jos statukseltaan suuri henkilö laittaa vastaan - älä kiinnitä huomiota, vaan palaa hänen kanssaan myöhemmin asiaan ja tee muiden kanssa.



5. Magneetit; valitse sopiva
a) Kuka olet nyt (magneetti, joka kuvaa sinua)
b) Sinun työrooliasi kuvaavia magneetteja
c) Mitä haluaisit/tarvitsisit?
-> Käydään läpi kolmen hengen ryhmissä.
- Mgeneeteilla voi kertoa kuka on ympärillä, mitä tekee vapaa-aikana, mitä ominaisuuksia sairaanhoitaja tarvitsee.


 6. Tyhjän tuolin harjoitus
- Valitse magneetti, joka kuvastaa asiaa/ominaisuutta tms., jota haluaisit itsellesi lisää-
- Puhu magneetille äänettömästi, anna itsellesi ohjeita, miten voit saavuttaa tätä asiaa/ominaisuutta.


7. Kolmen asian tarina ringissä (harjoitellaan kyllän sanomista, spontaania liittymistä toisiin)
- Yksi menee ringin keskelle ja aloittaa: "Olen kettu."
- Seuraava tulee mukaan ringin keskelle ja kertoo asian, joka liittyy edelliseen: "Olen metsästäjä."
- Kolmas tulee rinkiin ja kertoo: "Olen lumiukko."
- Rinkiin ensimmäisenä mennyt kertoo kuka jää.
- Tarina jatkuu eteenpäin kokoajan elementtejä lisäämällä eli liittymällä toisen tarinaan.
HUOMIOITA:
- ajatuksena "olen osallinen ja liityn toisiin"
- sovellettu esim. läksynkuulusteluun (ei tarvitse muistaa tietää kaikkea) tai voisi kokeilla vaikkapa TET:n pahimmissa mokissa.

3 kommenttia:

  1. Nämä harjoitukset ovat sen verran vaativia, että työstän vielä käytäntöön :)

    VastaaPoista
  2. Joo vaativilta tuntuivat nämä tehtävät! En tiedä uskaltaisinko kokeilla yläkoululaisten kanssa vai meneekö leikkimiseksi...
    Toi kolmen asian tarina on helpointa toteuttaa!

    VastaaPoista
  3. Tykkään käsi olkapäällä harjoituksesta. Sitä kokeiltiin myös opettajien ristelyllä :) Tietenkin pieni ryhmä toimii paremmin kuin iso ja kuulee kaikkien kommentit. Pidin myös magneettitehtävistä. Minulla on pieni tavarapussi koulussa, jota käytän pienryhmien alussa välillä. Pitääkin kerätä siihe uusia tavaroita. Myös tyhjän tuolin harjoitus tuntui toimivalta omana kokemuksena. Edelleen draamalliset tehtävät ovat minulle vaikeampia.

    VastaaPoista