Luodaan ryhmä

1. koulutuskerta 29.11.2013






Ryhmän ohjaajan tulee ryhmäyttää, "leimauttaa" ryhmän jäsenet itseensä - siksi on tärkeää, että ryhmäytymisen ohjaa henkilö, joka vastaa jatkossakin ryhmän toiminnasta; luokanvalvoja, ryhmänohjaaja. Ryhmäyttämisen tarkoituksena on, että jokainen löytäisi paikkansa ryhmässä ja että ryhmään syntyisi vuorovaikutusrakenne.
Turvallisuutta ja luottamusta lisäävät ryhmän rakenteet, joista huolehtiminen on ohjaajan tehtävä. Muutamia huomioitavia asioita ryhmän alussa:
  • määritellään aikarajat esim. tunnin pituus, tauot
  • ohjaaja ei voi tietää mitä ryhmäläiset ajattelevat, joten omat ajatukset on hyvä ja ne on lupa tuoda esille. Näin saadaan koko ryhmän potentiaali käyttöön
  • usein istutaan ilman pulpetteja ja ringissä, jotta jokainen ryhmäläinen näkee toisensa
  • älä koskaan anna oppilaiden valita paria, vaan tee se esim. jana-harjoitusten kautta ja lopuksi, jolloin ohjaaja määrittelee parinvalinnan kriteerit.
Ryhmäyttäviä harjoituksia

1. Janat
Tavoite
  • Janalla kukin voi näyttää oman paikkansa suhteessa käsiteltävään teemaan; esim. minkälaista oli tulla ryhmään
  • Tullaan tutuksi, keitä me olemme, mitä ajattelemme. 
  • Annetaan mahdollisuus puhua kaikenlaisista ajatuksista ja tuntemuksista. 
  • Tehdään näkyväksi oppilaiden erilaiset ajatukset, josta tulee ryhmän yhteinen kollektiivinen kokemus.
  • Oppilaan oman prosessoinnin näkyväksi tekeminen ja vertaistuen antamisen ja saamisen mahdollisuus.
Tarvitaan: Tilaa lattilaa niin pitkästi, että oppilaat voivat muodostaa vierekkäin seisomalla janan (rivin).
Kesto: 1 oppitunti

Valmistelu: Ohjaaja näyttää esim. kuvitteellisen janan lattiassa ja kertoo, että janan toisessa päässä on paras mahdollinen tilanne ja toisessa päässä huonoin mahdollinen.  Jokasen tulee etsiä janalta paikka, jossa tuntee olevansa juuri nyt esitetyn kysymyksen suhteen: 

Ohjeistus: "Mene seisomaan janalla siihen kohtaan, joka kuvaa..."
(esimerkkejä kysymyksistä):  
  • millainen fiilis on tänään olla koulussa (paras - pahin)
  • sitä, kuinka hyvin tiedät, mihin haet yhteishaussa (tiedän hyvin - en lainkaan)
  • uskoo omiin kykyihinsä tulevissa opinnoissa (uskoo pärjäävänsä - epäilee osaamisen riittävyyttä)
  • tiedät mitä haluat tehdä aikuisena (tiedän - en tiedä)
  • TET-jakso oli hyödyllinen oman uranvalinnan näkökulmasta (hyvin hyödyllinen - ei merkitystä)
Purku: Jokaisen kysymyksen jälkeen oppilaat muodostavat kolmen lähimmän vieruskaverin kanssa porinaryhmän, jossa kerrotaan omat ajatukset siitä, miksi seisoo juuri tässä kohtaa janaa, mikä oli se KRITEERI (peruste), jonka vuoksi seisoo juuri tässä paikassa. Ryhmäporinan jälkeen ohjaaja pyytää kertomaan esimerkkejä kaikille siitä, mistä ryhmissä keskusteltiin, miksi ryhmäläiset seisovat juuri tässä kohtaa janaa..

Tärkeää
  • Jana-harjoitukset ovat sosiometrinen työväline, joka paljastaa oppilaiden omaa ajattelua. Painotettava oppilaille, että mietitään JUURI tämän hetkistä tilannetta, JUURI tässä paikassa, JUURI tässä tilanteessa eli harjoitus ei kerro kaikkea nuoren tilantesta/ajatuksista. 
  • Purun tulee tapahtua pienissä ryhmissä, jolloin luo turvan ja suojan omien ajatusten käsittelyyn. 
  • Myös sellaiset kysymykset, jotka eivät liity suoraan opinto-ohjauksen aihealueisiin keventävät tunnelmaa ja samalla lisäävät ryhmän positiivista tunnelmaa.
  • Toiminnallisten harjoitusten tehtävät eivät saa olla liian syvällisiä tai rankkoja oppilaille, etteivät paljasta he paljasta liikaa itsestään ryhmälle. Minkä avaat, sen on ohjaajan pystyttävä myös sulkemaan.
  • Jokaisen toiminnallisen tunnin lopuksi on hyvä nopeasti purkaa harjoitusten esiin tuomat ajatukset ja fiilikset.
Jatkoa janalle: Janaharjoitukseta voi edetä pidemmälle esim. parityöskentelyyn, jolloin viimeisen janaharjoituksen jälkeen valitaan lähin pari ja tutustutaan häneen keskustelemalle esim.
  • mitä tiedät oman nimesi historiasta
  • mikä on ollut / luulee olevan erilaisinta uudessa koulussa
  • valehtelukertominen eli kumpikin kertoo 5 asiaa toiselle itsestään, joista yksi on valhe. Toinen yrittää paljastaa valheen. Harjoituksen lopussa kerrotaan koko ryhmälle asiat, jotkaa parit yrittivät valehdella tai valehtelivat toisilleen.
  • muistellaan esim. millaista koulunkäynti oli alaluokilla, mitä teki iltaisin, millaisia ohjelmia katsoi televisioista.

Muita sosiometrisiä harjoituksia lyhyesti


2. Nelikenttä
- Sama idea ja tavoite kuin janaharjoituksissa, mutta janan sijasta valitaan paikka kuvitteellisessa nelikentästä esim: "Mene siihen kohtaan nelikentällä, jonne..."
  • olet hakeutumassa opiskelemaan.
  • mihin (kuvitteelliset) isovanhemmat haluaisivat sinun lähtevän opiskelemaan
  • mihin vanhempasi eivät haluaisi sinun lähtevän opiskelemaan
                    Ammatillisiin opintoihin                          Lukioon
                            10-luokalle                                       En tiedä

3. Asuinpaikkakunta / Suomen kartta / maailman kartta 
- Määritellään lattialle kartan paikat ja ilmansuunnat tuttujen paikkojen avulla
- "Etsi kuvitteelliselta kartalta paikka, jossa..."
  • asut tai tulet
  • sinulla on paljon sukulaisia
  • jossa haluaisit asua
  • mihin haluaisit matkustaa

4. Käsi olkapäälle
- Laita toinen kätesi sellaisen henkilön olkapäälle, jonka:esim. tunnet ryhmässä parhaiten / kauiten / vähiten
- valinnan tulee olla sellainen, joka perustuu tosiasiaan, faktaan
- valinta ei tule perustua kysymykseen; "Kenen kanssa haluat tehdä.. ". Jos valinnat perustuvat henkilökohtaiseen valintaan (kenestä pidän, kenen kanssa haluan tehdä jne.) voi se olla ryhmää hajottavaa, koska ihmiset alkavat varomaan, suojaamaan omaa paikkaansa. Vuorovaikutus rajoittuu tällöin tuttujen ja turvallisten ihmisten kesken. 

- Harjoituksessa jokaisen on otettava toista henkilöä olkapäästä, ohjaaja voi myös osallistua mukaan. Joskus kannattaa ohjeeksi antaa myös se, että samaa henkilöä saa ottaa olkapäästä vain yhden kerran.
- Jokaisen ohjeistuksen jälkeen ohjaaja voi kysyä muutamalta oppilaalta esim. miksi oppilas otti juuri tätä oppilasta tässä kohden olkapäästä, tai miltä jostakin tuntui, kun häntä otetiin tässä kohdassa harjoitusta olkapäästä kiinni. HUOM: Palautteen antaja kertoo aina myös itsestään.
- Harjoitus tuo esiin ryhmän näkymättömiä suhteita, mutta toimii usein myös ryhmän yhteishengen kohottamiseksi.




5. Numerot 0-100
- Ohjaaja levittää paperista tehdyt numerolaput 0-100 lattialle, oppilaat istuvat ringissä ympärillä. Jokainen oppilas ottaa vuorollaan 3 eri valitsemaansa numeroa maasta käsiinsä ja kertoo millä tavalla jokainen numero kuvaa häntä, liittyy häneen tai kertoo hänestä.
- Oleellista on korostaa, että kukin saa kertoa sen mitä haluaa ryhmälle kertoa, tehdä oma raja, valinta mitä haluaa kertoa





10 kommenttia:

  1. Olen tehnyt erilaisia harjoitteita opon valinnaiskurssilla. Esim. tutustumisharjoituksessa kartalle syntymäpaikan mukaan, janalle erilaisten mielipiteiden mukaan, valitse numero joka kuvaa sinua jne. On toiminut lukiossa mukavasti ja tuo vaihtelua. Olen kokeillut myös vapaa-ajalla yhdistystoiminnassa ohjelmassa ja esim. lukion rehtorin eläköitymisjuhlassa, risteilyllä, pikkujouluissa jne. Joskus toimii odotusten mukaisesti ja joskus saattaa melkein karata käsistä. Kaikki kokeilut ovat olleet opettavaisia :)

    VastaaPoista
  2. Tämä numerotehtävä oli tosi hyvä!

    VastaaPoista
  3. Näitä harjoitteita olen käyttänyt monipuolisesti, toimivat kivasti ja olenkin ottanut ne osaksi työkalupakkiani.

    VastaaPoista
  4. Nelikenttäharjoituksen ja numerotehtävän teimme ammattistarttilaisten kanssa. Toimi melko mukavasti, jopa puolet starttilaisista osallistui ajatuksella...

    VastaaPoista
  5. Erilaisissa lukion ohjauksen tilanteissa, useimmiten toimii. Pienemmissä ryhmissä paremmin ja sellaisissa ryhmissä, että sama pienryhmä kokoontuu useampia kertoja esim Mikä minusta tulee isona? -pienryhmissä. Luodaan ilmapiiri omien ajatusten prosessoinnille suotuisaksi niin ollaan ohjauksen ytimessä.

    VastaaPoista
  6. Mukava tutustumisleikki on Lukiosuunta-kirjassa oleva harjoitus: opiskelija valitsee parin ja keskustelee hetken esim. mielimusiikista. Sitten parista se, joka on vanhempi, etsii uuden parin ja toinen odottaa uutta paria. Sitten keskustellaan hetki harrastuksista. Seuraavaksi se, joka on käynyt viimeksi elokuvissa lähtee etsimään uutta paria. Keskustelun aiheita on esim. minua ilahduttaa, minua ärsyttää, lukiossa parasta on, tulevaisuudessa haluaisin.. jne. Parinvaihdoissa perusteita voivat olla pienempi jalka, käynyt viimeksi uimassa, on tummemmat hiukset, on syönyt viimeksi suklaata jne.

    VastaaPoista
  7. Tein nyt yhdelle seiskaluokalle tämän, kun se luokka kriisiytyi. Eli tuon käsi olalle jutun. Oli hyvä ja toimiva. Palautettiin mieliin, että mistäs kaikesta he toisensa tuntevatkin.

    VastaaPoista
  8. Toimii hyvin lukion ekan ja toisen vuoden opiskelijoiden kanssa. Tykkäsivät tehtävästä vaikka ensin kokivat, että on vaikea valita numeroita mistä kertoa muille.

    VastaaPoista
  9. Janatehtäviin tarvitaan isoa tilaa muuten tulee epäselvyyksiä!

    VastaaPoista
  10. Tatin Kun koulu loppuu rekan materiaaleissa oli kiva harjoitus, mikä sopii myös ryhmän aloitukseen. Siinä osallistujat seisovat ringissä. Jokainen vuorollaan astuu askelen eteenpäin ja sanoo missä asiassa on hyvä. Tämän jälkeen kaikki ne, jotka myös ovat hyviä henkilön kertomassa asiassa, astuvat askeleen eteenpäin. Sitten kaikki palaavat takaisin ja vuoro siirtyy seuraavalle. Näin osallistujat oppivat uusia asioita mukana olevista henkilöistä.

    VastaaPoista